Dobre praktyki
Program „Stop Wypadkom” to system zgłaszania i reagowania na sytuacje potencjalnie niebezpieczne, działający w Grupie Polpharma od 2012 roku. System oparty jest o wskaźniki – im więcej zdarzeń wypadkowych w danym miejscu pracy, tym wyższy wskaźnik sytuacji potencjalnie niebezpiecznych, a w konsekwencji wysokie oczekiwania wobec menedżerów i pracowników w zakresie aktywności na rzecz zapobiegania wypadkom.
Wszyscy pracownicy Grupy Polpharma mają możliwość zgłaszania zdarzeń potencjalnie wypadkowych, odchyleń oraz niebezpiecznych zachowań za pośrednictwem programu komputerowego, a od 2020 roku także za pomocą mobilnej aplikacji na smartfony.
Program „Stop Wypadkom” wspiera pracowników Grupy Polpharma w przełamywaniu rutyny oraz wzmacnia proaktywne podejście do bezpieczeństwa w miejscu pracy. Co roku dokonywanych jest ponad 1 000 zgłoszeń zdarzeń potencjalnie niebezpiecznych. W ciągu ostatnich 5 lat najczęściej zgłaszano odchylenia o charakterze technicznym, a w dalszej kolejności sytuacje potencjalnie niebezpieczne związane z zachowaniem człowieka oraz rozwiązaniami organizacyjnymi.
Ponadto od 2013 roku Grupa Polpharma uczestniczy w Europejskim Tygodniu Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, w ramach którego realizowane są m.in. szkolenia z pierwszej pomocy przedmedycznej i pokazy służb ratowniczych oraz działania towarzyszące z zakresu komunikacji wewnętrznej i edukacji w zakresie używania substancji chemicznych.
Budowanie współodpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych pracowników stanowi element doskonalenia środowiska pracy, narzędzi i warunków pracy tak, by zapewniać bezpieczne, ergonomiczne i komfortowe miejsce pracy w Grupie Polpharma. Dzięki programowi „Stop Wypadkom” w latach 2012-2020 udało się wyeliminować niemal 8 tys. zdarzeń potencjalnie wypadkowych w firmie.
Wprowadzenie aplikacji mobilnej do zgłaszania sytuacji potencjalnie niebezpiecznych pozwoliło na zautomatyzowanie powiadamiania osób uczestniczących w procesie oraz usprawniło przesyłanie zgłoszeń, przetwarzanie informacji czy monitorowanie podejmowanych działań zaradczych. Dodatkowo zastosowanie aplikacji wraz ze zintegrowaną bazą danych zmniejszyło pracochłonność całego procesu na poziomie organizacji, m.in. dzięki automatyzacji liczenia KPI, ograniczeniu cząstkowych baz danych czy generowaniu zbiorczych zestawień statystycznych.
Cele Zrównoważonego Rozwoju
Obszar wg normy ISO 26000
• Praktyki z zakresu pracy